RSS

Τρίτη 25 Μαΐου 2010

ΠΕΦΤΟΥΝ ΟΙ ΤΙΜΕΣ ΑΔΕΙΩΝ ΤΩΝ ΤΑΞΙ


Από το ζενίθ στο ναδίρ. «Ιστορικά χαμηλά» προσεγγίζει η άδεια ταξί στην Αθήνα, η οποία διαμορφώνεται κοντά στις 100-120 χιλιάδες ευρώ.
Μέσα σε λίγες εβδομάδες, αφότου η κυβέρνηση εξήγγειλε την απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων και δρομολόγησε το σχέδιο νόμου για τις οδικές μεταφορές, η τιμή της άδειας ταξί ακολούθησε έντονα καθοδική πορεία. Τα αίτια οφείλονται στη μείωση της επιβατικής κίνησης, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και των επεκτάσεων των ΜΜΜ (κυρίως του Μετρό), και στο προωθούμενο σχέδιο νόμου για τον εκσυγχρονισμό του κανονισμού λειτουργίας των ταξί.
Το Υπουργείο Υποδομών εξετάζει τη χορήγηση νέων αδειών ταξί σε ειδικές κατηγορίες μεταφορών και την οργάνωση του κλάδου σε εταιρείες (συνεταιρισμούς). Νέες άδειες, με την αυστηρή έννοια του όρου (εκτέλεση επιβατικών μεταφορών έως 5 ατόμων, τέτοιες άδειες έχουν τα γνωστά κίτρινα ταξί) θεωρείται απίθανο να χορηγηθούν. Αντίθετα με ό,τι συμβαίνει με τα φορτηγά ΔΧ, τα ταξί δεν ανησυχούν για την ουσιαστική απελευθέρωση του κλάδου, καθώς η έκδοση νέων αδειών δεν εξαρτάται από την Ε.Ε. Είναι αποκλειστική αρμοδιότητα κάθε κράτους.
Το επάγγελμα παραμένει κλειστό ως και το 2011, καθώς το Υπουργείο Υποδομών έχει παρατείνει την απαγόρευση χορήγησης νέων αδειών ΕΔΧ αυτοκινήτων, δηλαδή ταξί, μέχρι τις 31/12/2011.

Το κόστος

Στα επίπεδα του 2000 (100-120 χιλιάδες ευρώ) διαμορφώνεται η αξία της άδειας ταξί στην Αθήνα, όταν πριν από 1-1,5 χρόνο κόστιζε περί τις 170.000 και σε κάποιες περιπτώσεις έφτανε τις 200.000 ευρώ, χωρίς στην τιμή αυτή να περιλαμβάνεται η αγορά του αυτοκινήτου. Στην περιφέρεια, όπου οι άδειες είναι λιγοστές, οι τιμές σε κάποιες πόλεις έχουν ξεπεράσει τις 200.000 ευρώ.

Παράδειγμα η Θεσσαλονίκη, όπου πριν από 18 μήνες η τιμή άγγιζε τις 250.000 ευρώ. Στο λεκανοπέδιο της Αττικής κυκλοφορούν νόμιμα περί τα 13.600 ταξί, 2.000 στη Θεσσαλονίκη και 13.400 στην υπόλοιπη Ελλάδα. Τον «έλεγχο» της αγοράς διατηρούν 70-80 μεσιτικά γραφεία, τα οποία είναι συγκεντρωμένα (κυρίως) στην Αθήνα. Οι περισσότεροι κάτοχοι άδειας ταξί προτιμούν να πουλούν την άδειά τους στα μεσιτικά γραφεία, τα οποία την μεταπωλούν, βγάζοντας προμήθεια που κυμαίνεται μεταξύ 1.000-3.000 ευρώ.

Ουσιαστικά, τα μεσιτικά αυτά γραφεία διαμορφώνουν τις τιμές, ανάλογα με την προσφορά και τη ζήτηση. Σήμερα, οι τιμές έχουν πέσει, καθώς έχει μειωθεί η επιβατική κίνηση, οι τράπεζες δεν χορηγούν εύκολα δάνεια, ενώ επικρέμαται η απειλή να κυκλοφορήσουν μίνι βαν τουριστικών εταιρειών. Ανάμεσα στην ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και στους αυτοκινητιστές έχει αρχίσει διάλογος για τη χορήγηση νέων αδειών ταξί για ειδικές κατηγορίες μεταφορών, την αλλαγή του κανονισμού λειτουργίας και την οργάνωση του κλάδου σε εταιρείες.

Το σχέδιο προβλέπει ότι, τουλάχιστον για ένα χρονικό διάστημα, το κράτος δεν θα χορηγήσει νέες άδειες για «έγχρωμα» ταξί (κίτρινα, κόκκινα κ.λπ.), ο αριθμός των οποίων θεωρείται ήδη μεγάλος. Ωστόσο, εξετάζονται ποικίλες αλλαγές, οι οποίες προβλέπουν:

*Τη χορήγηση νέων αδειών για ταξί 5-9 θέσεων, μίνι βαν και λιμουζίνες που θα λειτουργούν με ραντεβού ή τηλεφωνικές κλήσεις, ενώ ο πελάτης θα πληρώνει κάποιο προσυμφωνημένο τίμημα (δεν θα υπάρχει ταξίμετρο). Οι νέες άδειες ενδέχεται να χορηγηθούν αποκλειστικά σε τουριστικές εταιρείες και ξενοδοχεία, όπως συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η προοπτική αυτή προκαλεί την αντίδραση μερίδας ιδιοκτητών ταξί, οι οποίοι επιθυμούν να τους επιτραπεί η μετατροπή της άδειας που ήδη έχουν σε άδεια μίνι βαν.

*Το δικαίωμα, στις ήδη υφιστάμενες εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, να νοικιάζουν τα οχήματά τους με οδηγό, κάτι το οποίο επιτρέπεται σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.

*Την αναβάθμιση των εταιρειών ραδιοταξί και τη δημιουργία συνεταιρισμών. Το σχέδιο αυτό οδηγήθηκε σε αποτυχία, με νόμο του 2003, καθώς στην Αθήνα δημιουργήθηκε μόνο ένας συνεταιρισμός.
isotimia.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου