RSS

Σάββατο 4 Σεπτεμβρίου 2010

ΚΥΜΑ ΦΥΓΗΣ ΑΠΟ ΤΑ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

«Έχω κενή θέση,τη θέλετε; » δήλωνε τις προηγούμενες ημέρες ο διευθυντής μεγάλου ιδιωτικού σχολείου της πρωτεύουσας σε υποψήφιο για εγγραφή που είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον πριν από... τρία χρόνια, αλλά δεν είχε καμία τύχη...
Ο πατέρας του υποψήφιου μαθητή απάντησε ότι θα το σκεφτεί, αλλά η έκπληξή του αποδείχτηκε τελικά μεγαλύτερη από το πραγματικό ενδιαφέρον του. Με τις εγγραφές στις εισαγωγικές τάξεις των ιδιωτικών σχολείων να υπολογίζονται περίπου στο 25% λόγω της οικονομικής κρίσης, οι ιδιοκτήτες τους αναζητούν τώρα άλλες λύσεις: προσφορές και εκπτώσεις κάνουν ήδη πολλά σχολεία που απευθύνονταν κυρίως σε μεσαία και χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα. Οπως αναφέρουν πληροφορίες από τον χώρο της Ομοσπονδίας των καθηγητών ιδιωτικών σχολείων (ΟΙΕΛΕ), τουλάχιστον τρία σχολεία στην περιοχή της Αττικής έχουν προσπαθήσει να προσεγγίσουν τις οικογένειες πρώην μαθητών τους που αποχωρούν προσφέροντας ως και κατά 15% μειώσεις διδάκτρων ή δωρεάν μεταφορά των μαθητών τους από ή προς το σπίτι τους μετά τη λήξη του σχολικού προγράμματος.

Οι ιδιοκτήτες των ιδιωτικών σχολείων όμως, εκτός από τους μαθητές που φεύγουν από τα προγράμματά τους, αντιμετωπίζουν τώρα και μία νέα κατηγορία μαθητών που τους δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από όλες: εκείνους που παραμένουν στα προγράμματά τους αλλά δεν πληρώνουν. Το 30% οφείλει χρήματα Το ποσοστό των οικογενειών που οφείλουν ακόμη τα δίδακτρα της περυσινής χρονιάς φθάνει και το 30%40% σε πολλά σχολεία, όπως εκτιμά ο ιδιοκτήτης ιδιωτικού σχολείου στα δυτικά προάστια κ. Γ. Λιναρδάτος.

«Είναι καλύτερο να έχεις 1.200 μαθητές και να είναι συνεπείς στις οικονομικές υποχρεώσεις τουςπαρά 1.350 και να μην μπορούν να καταβάλλουν τα δίδακτρά τους » συνεχίζει. « Ο κόσμος είναι πολύ πιεσμένος ήδη » δηλώνει ο κ. Λιναρδάτος. « Τα έξοδά σου όμως αυξάνονται κατά τρόπο που επιβαρύνει το σχολείο » προσθέτει. Αναφέρει σχετικά με την εφετινή εικόνα του σχολείου του ότι όποιος επενδύει στην ποιότητα και στις υψηλές εκπαιδευτικές υπηρεσίες, δεν βγαίνει χαμένος.

« Από τα 1.400 παιδιά μαςέχουμε εφέτος μια διαφορά συν ή πλην από την περυσινή χρονιάτης τάξεως των 60 παιδιών. Από την άλλη όμως, σχολεία που απευθύνονταν ειδικά σε χαμηλά κοινωνικά στρώματα ή πρόσφεραν εκπαιδευτικές υπηρεσίες αντίστοιχες με εκείνες των δημοσίων σχολείων θα έχουν εφέτος πρόβλημα » καταλήγει ο κ. Λιναρδάτος. Πάντως αναπόφευκτο φαίνεται το «αλαλούμ» που θα δημιουργηθεί στην εκπαίδευση στις 13 Σεπτεμβρίου όπου θα ανοίξουν δημόσια και ιδιωτικά σχολεία. Στα ιδιωτικά σχολεία εκτός του 25% που αναμένεται να «κοπεί» από τις εισαγωγικές τάξεις, ένα πρωτοφανές ποσοστό της τάξεως του 15% αναμένεται ότι θα φθάσει η απώλεια μαθητών από τις μεσαίες τάξεις τους (πριν από την ολοκλήρωση της βαθμίδας του Δημοτικού, του Γυμνασίου ή του Λυκείου).

Ταυτόχρονα όμως, όπως λένε εκπαιδευτικοί, είναι πιθανόν η εικόνα να... αντιστραφεί μέσα σε λίγες ημέρες, καθώς η υποδοχή που θα αντιμετωπίσουν οι πρώην μαθητές ιδιωτικών σχολείων στα δημόσια είναι πιθανόν να τους απογοητεύσει. Σοκ από την αλλαγή « Το σοκ που πιθανότατα θα υποστούν οι γονείς στα δημόσια σχολεία, εφέτος όπου ξεκινούν με περισσότερα κενά από άλλες χρονιές, θα είναι τέτοιο ώστε να έχουμε ίσως νέα εσωτερική μετανάστευση και να ξαναγυρίσουν πολλά παιδιά πίσω στα ιδιωτικά » λέει σχετικά ο αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Καθηγητών Ιδιωτικών Σχολείων (ΟΙΕΛΕ) κ. Κ. Παπαντωνόπουλος.

Οριστική εικόνα για το «χρηματιστήριο» μεταξύ δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων θα υπάρχει στο τέλος Σεπτεμβρίου, όπου πιθανότατα θα έχουν διαμορφωθεί τα τελικά δεδομένα για την εξέλιξη της νέας σχολικής χρονιάς. Πάντως τις τελευταίες ημέρες προτού ανοίξουν τα σχολεία έχουν μεταφερθεί από τα ιδιωτικά συγκροτήματα στα δημόσια οι... λίστες αναμονής και οι κληρώσεις. Ειδικά στους βρεφονηπιακούς σταθμούς (όπου τα δίδακτρα στον ιδιωτικό τομέα παραμένουν ελεύθερα) επανέρχεται η μέθοδος του «μέσου» για την εγγραφή σε δημοτικά συγκροτήματα, τα οποία όμως και έχουν αποκλείσει στην πλειονότητά τους τις νέες εγγραφές. Ηδη από το 2004 που απελευθερώθηκαν τα δίδακτρα στα ιδιωτικά σχολεία οι αυξήσεις έφθασαν το 36% στις εισαγωγικές τάξεις των νηπιαγωγείων, το 40% των δημοτικών και των 33% των γυμνασίων. Αναμένεται μείωση ως και 25%
Νηπιαγωγεία και Δημοτικά: * 20-25% μείωση του αριθμού των μαθητών στην πρώτη τάξη αναμένεται την εφετινή χρονιά (συνολικά σε νηπιαγωγεία και δημοτικά ιδιωτικά σχολεία οι μαθητές ήταν 56.094 την περασμένη χρονιά και 50.391 τη χρονιά 2007-2008).
Γυμνάσια: * 15% μείωση του αριθμού των μαθητών στη δευτέρα και στην τρίτη Γυμνασίου αναμένεται την εφετινή χρονιά (συνολικά σε ιδιωτικά γυμνάσια οι μαθητές ήταν 18.990 πέρυσι και 19.158 τη χρονιά 2007-2008).
Λύκεια: * 10-15% μείωση του αριθμού των μαθητών αναμένεται στη δευτέρα και στην τρίτη Λυκείου την εφετινή χρονιά (συνολικά σε ιδιωτικά λύκεια οι μαθητές ήταν 16.265 πέρυσι και 16.264 τη χρονιά 2007-2008). Το κόστος των διδάκτρων Οικονομικά 4.000-6.000 ευρώ ετησίως Μεσαία 6.000-9.000 ευρώ ετησίως Ακριβά Από 10.000 ευρώ ετησίως * Υποχρεωτικά δίδακτρα για το σχολικό έτος 2009- 2010 από 2.500 ευρώ ως και 10.500 ευρώ. Τα σχολεία τα αυξάνουν παράπλευρες παροχές όπως σχολικά, αθλητικές δραστηριότητες κ.λπ. Ποιοι χάνουν, ποιοι μένουν σταθεροί Η εικόνα που διαμορφώνεται στα ιδιωτικά σχολεία παραμονές της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς είναι η παρακάτω: Δεν αναμένεται μείωση εγγραφών στα 3-4 σχολεία τα οποία απευθύνονται στην «κοινωνική ελίτ».


Τα δημοφιλή ιδιωτικά σχολεία που απευθύνονται στη μεσαία οικονομικά τάξη δεν μειώνουν τις εγγραφές τους, αλλά δεν βλέπουν πλέον το ενδιαφέρον που οδηγούσε σε λίστες αρκετά χρόνια προτού ξεκινήσουν τα παιδιά το σχολείο. Στην πλειονότητα του μεγάλου όγκου των ιδιωτικών σχολείων η μείωση εγγραφών αναμένεται να φθάσει το 25%. Για πρώτη φορά αναμένεται το φαινόμενο της αποχώρησης από το σχολείο σε μεσαίες τάξεις και πριν από την ολοκλήρωση μιας βαθμίδας (Δημοτικό, Γυμνάσιο ή Λύκειο) σε ποσοστό ως και 15%. Σήμερα στα περίπου 500 ιδιωτικά σχολεία της χώρας φοιτούν περί τους 92.000 μαθητές, δηλαδή το 7% του μαθητικού δυναμικού της χώρας. Τα περισσότερα από αυτά αποτελούν μικρά ή μεσαία συγκροτήματα που απευθύνονται στη μεσαία κοινωνική τάξη.

«Φύγαμε από το ιδιωτικό και πάμε στο δημόσιο»
Δημήτρης Καστρενόπουλος Χειρουργός- ορθοπαιδικός, κάτοικος Μεσογείων Αττικής

Η μεγάλη κόρη μου τελείωσε ιδιωτικό σχολείο, παρ΄ ότι στις τελευταίες τάξεις του περνούσε συχνά από το μυαλό μου η ιδέα να τη γράψω στο δημόσιο. Τη μικρή μου κόρη την είχα από το νηπιαγωγείο σε ιδιωτικό σχολείο, αλλά αποφάσισα να την πάρω και να τη γράψω σε δημόσιο. Εφυγε ήδη από πέρυσι όπου είχα μια πρώτη εικόνα για το τι θα ακολουθήσει με την οικονομική κρίση. Την πήρα για καθαρά οικονομικούς λόγους. Βέβαια, ο κύριος λόγος που είχα επιλέξει ένα ιδιωτικό σχολείο δεν ήταν το επίπεδο των σπουδών που πρόσφερε, όσο η ασφάλεια. Τα παιδιά μου τα πήγαιναν και τα έφερναν, τα πρόσεχαν και γενικά αισθανόμουν ασφαλής. Σε επίπεδο σπουδών ρίσκο είναι και στο δημόσιο σχολείο, ρίσκο και στο ιδιωτικό. Δεν νομίζω ότι ένα ιδιωτικό προσφέρει πολύ περισσότερα από ένα οργανωμένο δημόσιο. Εγώ από τη στιγμή που μετακόμισα στα Μεσόγεια έχω αλλάξει τρία ιδιωτικά σχολεία. Ο εκπαιδευτικός στο δημόσιο σχολείο είναι έρμαιο των διαθέσεων του υπουργείου Παιδείας σε σχέση με τα θέματα διορισμών κ.λπ., ενώ στο δημόσιο εξαρτάται από τα κέφια των ιδιοκτητών του. Αρα από άποψης επιπέδου σπουδών δεν μπορείς να είσαι σίγουρος ούτε στο ένα ούτε στο άλλο. Και το να δίνεις 8.000 με 10.000 ευρώ κάθε χρόνο δίδακτρα δεν είναι λίγο. Πιστεύω ότι όλα ξεκινούν από το κράτος το οποίο δεν έχει τον έλεγχο που πρέπει να έχει στην εκπαίδευση, είτε είναι ιδιωτική είτε δημόσια. Το πρόβλημα είναι διαχρονικό και δεν έπαιξε μόνο η κρίση ρόλο στο να τα δούμε όλα αυτά.
ΤΟ ΒΗΜΑ

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου