RSS

Κυριακή 16 Μαΐου 2010

Α΄ Τεστ ή Ανιχνευτική Δοκιμασία Σχολικής Ετοιμότητας

Αναδημοσιεύω εδώ το άρθρο που έστειλα στο alfavita.gr για το Α΄ Τεστ ή Ανιχνευτική Δοκιμασία Σχολικής Ετοιμότητας. Έχω δεχθεί αρκετά τηλεφωνήματα σήμερα και mail για το ζήτημα. Αν κάποιος συνάδελφος γνωρίζει κάτι περισσότερο για το θέμα αυτό, ας επικοινωνήσει μαζί μου.


Προβάλλεται κατά κόρον τον τελευταίο καιρό το Α΄ ΤΕΣΤ ή αλλιώς Ανιχνευτική Δοκιμασία Σχολικής Ετοιμότητας από την τηλεόραση αλλά και από διαγνωστικά κέντρα . Σταχυολόγησα μερικά σημεία:

- Προτείνεται να πραγματοποιείται τουλάχιστον 5 - 6 μήνες προτού ξεκινήσει η σχολική χρονιά, όπου θα εισαχθεί το παιδί στην Α' Δημοτικού, ώστε με τις κατάλληλες συμβουλές και τη σωστή αγωγή να υπάρχει το χρονικό περιθώριο να κατανοήσουν οι γονείς τις δυσκολίες του, να ωριμάσει αναπτυξιακά το ίδιο και να προετοιμαστεί σωστά για το σχολείο.
- Οι λύσεις που προτείνονται από τους ειδικούς στηρίζονται στα αποτελέσματα του Τεστ, ώστε βάσει αυτού να βοηθήσουν το παιδί να αναπτύξει τις ελλιπείς ικανότητές του. Πρόκειται για απλές και ευχάριστες δραστηριότητες για το παιδί, που θα το βοηθήσουν να ενταχθεί ομαλά στο Δημοτικό.
- Σε περίπτωση που το παιδί παρουσιάζει ήπιες δυσκολίες σε κάποιους τομείς, τότε ο ειδικός που κάνει το Α' ΤΕΣΤ δίνει τις κατάλληλες οδηγίες για την αποκατάστασή τους. Με αυτό τον τρόπο δίνεται η ευκαιρία και η δυνατότητα σε παιδιά που εμφανίζουν μικρές « ανωριμότητες» να τις διορθώσουν έγκαιρα πριν αυτές εξελιχθούν σε μαθησιακές δυσκολίες.
- Η εξέταση είναι ολιγόλεπτη, κοστίζει 50 ευρώ και, αν εντοπισθούν «μικροπροβλήματα», συνοδεύεται από υποστηρικτικό υλικό που πρέπει το παιδί να δουλέψει το καλοκαίρι, ώστε το Σεπτέμβρη να είναι πανέτοιμο να παρακολουθήσει την Α΄τάξη. Για επισκέψεις σε σχολεία!!! και ομαδικές εξετάσεις μπορεί να γίνει καλύτερη τιμή.
-Τα νέα βιβλία και η εισαγωγή β΄ ξένης γλώσσας καθιστούν από νωρίς την απόκτηση δεξιοτήτων προκειμένου να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις του σχολείου.
-Πραγματοποιούνται σεμινάρια 6 ωρών όπου δίνεται βεβαίωση επάρκειας και χορήγησης του τεστ.

Από τα παραπάνω προκύπτουν εύλογα ερωτήματα :

α) Ποιες είναι αυτές οι οδηγίες και συμβουλές προς τους γονείς που θα βοηθήσουν τα παιδιά σε πέντε μήνες να εξαλείψουν τις δυσκολίες;
β) Οι ανωριμότητες που θα γίνουν μαθησιακές δυσκολίες είναι κάτι σαν τη γρίπη που εξελίσσεται σε πνευμονία;
γ) Οι ειδικοί που θα κάνουν τη διάγνωση θα εκπονούν και την παιδαγωγική παρέμβαση;
δ) Το υποστηρικτικό υλικό που θα ακολουθεί την εξέταση, θα πληρώνεται από το γονείς;
ε) Τα υποψήφια πρωτάκια θα περνούν μαύρο καλοκαίρι στο διάβασμα προκειμένου να είναι πανέτοιμα το Σεπτέμβρη;
στ) Γιατί τα νέα βιβλία και η εισαγωγή της β΄ ξένης γλώσσας καθιστούν επιτακτική τη διάγνωση;
ζ) Μέσα σε ένα 6ωρο σεμινάριο που συνοδεύεται από επάρκεια χορήγησης του τεστ προλαβαίνει κάποιος και να μάθει τη χρήση του και να εξαγάγει συμπεράσματα από τις ενδείξεις του και να προβεί σε παιδαγωγική παρέμβαση;

Μερικές επιπλέον επισημάνσεις:

1) Ελληνικά τεστ διάγνωσης και για την προσχολική ηλικία κυκλοφορούν εδώ και μια δεκαπενταετία.
2) Οι κλίμακες που ανιχνεύει το τεστ είναι γνωστές και δεν εισάγει τίποτε νέο.
3) Τα τεστ αποτελούν χρήσιμα εργαλεία και όχι πανάκεια.
4) Δεν μπορούν να προσφέρουν χρήσιμες υπηρεσίες, αν δε συνοδευτούν και από άλλα είδη εξέτασης.

Στο δια ταύτα τώρα:

Δεν ξέρω αν οι δημιουργοί του τεστ, των οποίων σέβομαι τη δουλειά, έχουν αντιληφθεί ότι αυτά τα τεστ, αν δε χρησιμοποιηθούν κατάλληλα ή θεωρηθούν ως θαυματουργά εργαλεία μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα. Φοβάμαι μήπως ιατροπαιδαγωγικά και διαγνωστικά κέντρα που ξεφυτρώνουν σε κάθε γειτονιά με προσωπικό αμφίβολης εκπαίδευσης και μεθόδους αμφίβολης αποτελεσματικότητας και υπόσχονται θεραπεία δια πάσα νόσο εκλάβουν το τεστ ως το μαγικό ραβδί που θα εξαλείψει τις μαθησιακές δυσκολίες.
Με προβληματίζει επίσης η σύσταση της Ελληνικής Παιδιατρικής Εταιρείας να γίνει οπωσδήποτε το τεστ. Οι νηπιαγωγοί και οι δάσκαλοι γνωρίζουν από πρώτο χέρι πως οι γονείς σε αυτό το στάδιο είναι εξαιρετικά ευαίσθητοι και ταυτόχρονα ευάλωτοι σε οτιδήποτε έχει σχέση με το μέλλον του παιδιού τους στο σχολείο. Γιατί αυτή η επιτακτική σύσταση λες και πρόκειται για επιδημία; Γιατί ακόμη και γονείς που δεν έχουν κάποιο λόγο να ανησυχούν να σπεύσουν να υποβάλουν το παιδί τους σε εξέταση για να «έχουν το κεφάλι τους ήσυχο»;
Ελπίζω να μην έρθει κάποια εγκύκλιος στα σχολεία που δίνει άδεια για εξέταση ατομικής ή ομαδικής εντός του σχολικού χώρου.
Για τους παροικούντες την Ιερουσαλήμ βέβαια όλα αυτά είναι η κορυφή του παγόβουνου, ενός υπόγειου πολέμου που μαίνεται, αλλά αυτό δεν είναι της ώρας.

1 σχόλια:

athina είπε...

1)Οι ειδικοί που εκπαιδεύονται για τη χορήγηση του τεστ είναι παιδίατροι- αναπτυξιολόγοι, εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές και ειδικοί παιδαγωγοί, επιστήμονες δηλαδοί που δεν περίμεναν τις 6 ώρες του σεμιναρίου για να μάθουν βασικά πράγματα. Κατα τη διάρκεια του σεμιναρίου γίνεται εκπαίδευση στη χορήγηση του τεστ και όχι ενημέρωση για τις μαθησιακές δυσκολίες και αυτός που χορηγεί το τεστ δεν προβαίνει σε καμία διάγνωση. Η διάγνωση γίνεται μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή καθώς υπάρχει και προστασία των προσωπικών δεδομένων του παιδιού. Το αποτέλεσμα το διαβάζουν μόνο οι γονείς και σε περίπτωση που θελήσουν ή χρειαστούν μπορούν να έρθουν σε επαφή με τον ειδικό που χορήγησε το τεστ και να ζητήσουν κάποιες συμβουλές. Και ναι μπορεί ο ειδικός να κάνει και παιδαγωγική παρέμβαση -από πότε ο ειδικός παιδαγωγός δεν είναι ο πλέον αρμόδιος για να το κάνει αυτό άλλωστε;Σε περίπτωση που δεν έχει τις κατάλληλες γνώσεις παραπέμπει τους σε ειδικά δημόσια ιατροπαιδαγωγικά κέντρα - από πότε το να γλυτώνεις το γονιό από ανώφελα έξοδα που κάνει όταν πηγαίνει σε πολυδιαφημιζόμενα κέντρα- φούσκες είναι κακό;
2)Το υποστηρικτικό υλικό είναι απλές ασκησούλες και βιβλία που κυκλοφορούν ούτως ή άλλως στο εμπόριο. Ο ειδικός δεν τα πουλάει αλλά τα προτείνει.
3)Παραλείψατε να αναφερθείτε σε κάτι πάρα πολύ σημαντικό. Το τεστ δεν γίνεται για να διαγνώσει δυσλεξία, υπερκινητικότητα και μαθησιακές δυσκολίες αλλά σχολική ετοιμότητα. Το να βρεθεί ένα παιδί κάτω των φυσιολογικών ορίων είναι ένα καμπανάκι που λέει ότι πρέπει να το παραπέμψουμε σε κάποιον ειδικό (κδαυ, ιατρωπαιδαγωγικά κέντρα για να βγάλουν την ακριβή διάγνωση). Η διάγνωση παρόλαυτα μπορεί να μην είναι μαθησιακή δυσκολία αλλά ανωριμότητα. Με την επανάληψη της τάξης του νηπιαγωγείου και την κατάλληλη υποστήριξη το παιδί θα είναι καθόλα ετοιμο και φυσιολογικό για να συνεχίσει στο δημοτικό. Και ναι σε άλλη περίπτωση η απλή αυτή ανωριμότητα του μπορεί να εξελίχθεί σε μαθησιακή δυσκολία- δεν είναι κολλητική σαν τη γρίππη, αλλά καλό θα ήταν οι εκπαιδευτικοί να γνωρίζουν τα ωφέλη της πρώιμης παρέμβασης.
4)Τα καινούρια βιβλία επιβαρύνουν την όλη κατάσταση με την έννοια ότι η γνώσεις όλο και αυξάνονται και 'κατεβαίνουν' στις μικρότερες τάξεις με αποτέλεσμα ένα παιδί ανώριμο να δυσκολεύεται ακόμη πιο πολύ από πριν.
5)Δεν υπόσχεται το τεστ ότι με τη χορήγηση του θα εξαλειφθεί το πρόβλημα αλλά θα προλάβει μια κατάσταση όσο είναι ακόμη νωρίς και μπορεί να τη βελτιώσει. Επομένως κανείς δεν μιλησε για πανάκεια.
6)Για άλλη μια φορά: το παιδί εάν υπάρχει ένδειξη προβλήματος παραπέμπεται σε ειδικούς.

Ερώτηση:

Διαφωνείτε γενικά με την πρόληψη και τη διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών ή απλώς το συγκεκριμένο τεστ το κρίνετε αμφιβόλου ποιότητας;Εάν ναι με ποιά αρμοδιότητα το κάνετε αυτό και τι έχετε να προτείνετε αντ'αυτού;
Μήπως θα έπρεπε να σας απασχολεί περισσότερο η είσοδος στα σχολεία όλων αυτών των αμφιβόλου εκπαίδευσης εκπαιδευτικών που για να βρούν πιο εύκολα μια δουλειά δίνουν απίστευτα ποσά για να παρακολουθήσουν σεμινάρια ειδικής αγωγής;Μήπως το ότι η εμπορευματοποίηση της γνώσης στην Ελλάδα στο χώρο της ειδικής αγωγής έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο και θα έπρεπε να ανυσυχείτε πιο πολύ για αυτό; Το τι κάνει από κει και πέρα ο κάθε ελεύθερος επαγγελματίας στο γραφείο του και ποιά τεστ χρησιμοποιεί για αυτό νομίζω ότι οι νόμοι της ελέυθερης αγοράς το επιτρέπουν. Αλλωστε δεν είδα να σας απασχολεί ιδιαίτερα το τεστ Παυλίδη για παράδειγμα. Τώρα εάν επιτραπεί ή επιβληθεί ποτέ η χορήγηση του Α τεστ χτα δημόσια σχολεία, φαντάζομαι θα το έχουν ελέγξει ειδικοί και η απόφαση είναι δική τους. Για τα ελληνικά δεδομάνα βεβαια ας μην ελπίζουμε και πολύ ότι η πρόληψη θα βρεθεί ποτέ μπροστά στο προσκήνιο.

Δημοσίευση σχολίου