RSS

Τρίτη 26 Οκτωβρίου 2010

Η Θάλεια Δραγώνα έβαλε τέλος στην «ιστορία»

Πίσω από τις ερμητικά κλειστές πόρτες του γραφείου της κ. Δραγώνα στο υπουργείο Παιδείας, χθες, δεν ήταν εύκολο κάποιος να διαγνώσει ποιος έβαλε τη σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι της παιδαγωγού-πανεπιστημιακού, και την οδήγησε στην υποβολή παραίτησης από τη θέση της γραμματέως Ενιαίου Διοικητικού Τομέα Θεμάτων Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Ολο το τελευταίο διάστημα, μετά τη δημοσιοποίηση του σχεδίου του υπ. Παιδείας για τη δομή του Νέου Λυκείου, η κ. Δραγώνα βρέθηκε (για μια ακόμη φορά) στο στόχαστρο επιθέσεων, διότι θεωρήθηκε ότι κρύβεται πίσω από το σχέδιο το οποίο μετέτρεπε τη διδασκαλία της Ιστορίας στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου από υποχρεωτικό σήμερα μάθημα σε μάθημα επιλογής. Η δημοσιοποίηση των πρώτων σχεδίων του υπ. Παιδείας για τη δομή της Β΄ και Γ΄ τάξης του Νέου Λυκείου έγινε από την «Κ» στο φύλλο του Σαββάτου 2 Οκτωβρίου. Βέβαια, οι γνωστές φωνές, που έφτασαν τις εθνικιστικές κορόνες από εκπροσώπους της ελληνικής πολιτικής σκηνής, εστίασαν όχι στην ολοκληρωμένη πρόταση του υπουργείου για το Νέο Λύκειο, αλλά μεμονωμένα στην τύχη της Ιστορίας.

Οι αντιδράσεις

Μπροστά στο κύμα των αντιδράσεων το επιτελείο του υπουργείου Παιδείας έδειξε να σαστίζει και να υπαναχωρεί.

«Δεν έχουμε όλοι τις ίδιες θέσεις», ανέφεραν στην «Κ» στελέχη του υπουργείου, την ίδια ημέρα -στις 11 Οκτωβρίου- που η υφυπουργός Παιδείας κ. Εύη Χριστοφιλοπούλου δήλωσε στη Βουλή ότι στόχος του υπουργείου είναι η αναβάθμιση της διδασκαλίας της Ιστορίας, και τόνιζε στην «Κ» ότι τα Αρχαία και τα Νέα Ελληνικά, τα Μαθηματικά, η Φυσικοχημεία, η Γυμναστική, η Ξένη Γλώσσα και η Ιστορία θα αποτελέσουν τον κορμό των υποχρεωτικών μαθημάτων του Νέου Λυκείου. «Οι έως τώρα αντιδράσεις δεν ασχολούνται με την ουσία, η οποία αφορά το τι μαθαίνουν τα παιδιά στο μάθημα της Ιστορίας και τον τρόπο διδασκαλίας του. Ολοι ασχολούνται με το περιτύλιγμα», είχε πει τότε στην «Κ» στέλεχος του υπ. Παιδείας που προέρχεται από τον χώρο της εκπαίδευσης, υιοθετώντας τη θέση της κ. Χριστοφιλοπούλου περί αναβάθμισης της διδασκαλίας της Ιστορίας. Τη δική του νότα στην υπόθεση έβαλε και ο έτερος υφυπουργός, κ. Ιωάννης Πανάρετος, ο οποίος έχει μακρά σχέση με τον πρωθυπουργό κ. Γεώργιο Παπανδρέου. «Είμαστε υπερήφανοι για την Ιστορία μας», είπε στις 14 Οκτωβρίου, και «γι’ αυτό θα παραμείνει κεντρικό αντικείμενο στην εκπαίδευση των Ελλήνων μαθητών».

Οσο κι αν οι δηλώσεις των υφυπουργών δεν αποτελούσαν ευθεία αμφισβήτηση του σχεδίου για το Νέο Λύκειο, την επιμέλεια του οποίου εφέρετο να έχει η κ. Δραγώνα, από την άλλη δεν αποτελούσαν και ευθεία στήριξή του. «Σαφώς και υπάρχει θέμα», δήλωσε χθες εις εκ των υφυπουργών Παιδείας, μιλώντας στην «Κ» για τον θόρυβο που δημιουργήθηκε.

Η κ. Δραγώνα -καθηγήτρια Κοινωνικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών- εδώ και χρόνια έχει εργασθεί πάνω στα ζητήματα ένταξης μειονοτήτων στην εκπαίδευση, και κυρίως με προγράμματα για τους μειονοτικούς μαθητές της Θράκης. Ηδη αμέσως ύστερα από την ανάληψη της θέσης της στο υπουργείο Παιδείας είχε δεχθεί επιθέσεις για το συλλογικό βιβλίο «Τι είν’ η πατρίδα μας; Εθνοκεντρισμός στην Εκπαίδευση» (εκδόσεις Αλεξάνδρεια, 1997), που έχει επιμεληθεί μαζί με την καθηγήτρια κ. Αννα Φραγκουδάκη. Το βιβλίο διαπραγματευόταν ζητήματα όπως η εθνική μας ταυτότητα και 12 χρόνια μετά την έκδοσή του ορισμένοι (π.χ. πολιτικά κόμματα όπως ο ΛΑΟΣ) το επανέφεραν στην επικαιρότητα κατηγορώντας τους συγγραφείς (με «κόκκινο πανί» τη Θ. Δραγώνα) ότι είχαν «ανθελληνικές θέσεις». Ευκαιρία για μια δεύτερη επίθεση στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, με πρώτο στόχο πάλι την κ. Δραγώνα, έδωσε το σχέδιο για το Λύκειο και η τύχη της Ιστορίας.

Σήμερα η απόφαση

Ολο αυτό το κλίμα βίωσε η πανεπιστημιακός, η οποία μάλιστα είδε και την υγεία της να επηρεάζεται από την κατάσταση αυτή, και υπέβαλε την παραίτησή της -ορισμένες ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες αναφέρουν ότι το είχε κάνει από την περασμένη εβδομάδα- στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Η απόφαση της υπουργού κ. Αννας Διαμαντοπούλου θα ανακοινωθεί μετά τη σημερινή συνάντηση που θα έχει με την υπό παραίτηση ειδική γραμματέα Ενιαίου Διοικητικού Τομέα Θεμάτων Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού.

«Με την παραποίηση αντί της κριτικής εντέλει οι αυτοαποκαλούμενοι υπερπατριώτες εμποδίζουν τον διάλογο για την εθνική ταυτότητα στη σημερινή εποχή που θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμο να γίνει με τη συμμετοχή όλων», ανέφερε σε συνέντευξη που παραχώρησε στην «Κ» τον περασμένο Ιανουάριο η κ. Δραγώνα. Η συμμετοχή όλων είναι απαραίτητη και στον διάλογο για το Νέο Λύκειο.
kathimerini

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου