RSS

Τετάρτη, 6 Οκτωβρίου 2010

Σχολική χρονιά μετά –πολλών- εμποδίων

Λιγότερο από ένα μήνα από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, οι ελλείψεις και τα προβλήματα σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση αντί να περιορίζονται πληθαίνουν. Οι καθηγητές καταγγέλλουν καταστρατήγηση του ωραρίου τους καθώς και την ύπαρξη τμημάτων με υπεράριθμους μαθητές, οι μαθητές προχωρούν σε καταλήψεις και αποχές διεκδικώντας λύση στα δικά τους προβλήματα, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις γίνεται μάθημα ακόμα και σε... ενοικιαζόμενα μαγαζιά.

Τμήματα με υπεράριθμους μαθητές

Μόλις την περασμένη Δευτέρα, οι συνδικαλιστές της ΟΛΜΕ, κατά τη συνάντησή τους με την υφυπουργό Παιδείας Ε. Χριστοφιλοπούλου, προέβησαν σε καταγγελίες για τμήματα με υπεράριθμους μαθητές και για καταστρατήγηση του ωραρίου των καθηγητών. Συγκεκριμένα, παρουσίασαν στοιχεία σύμφωνα με τα οποία 368 τμήματα σε 270 γυμνάσια και λύκεια λειτουργούν με 28-30 μαθητές, ενώ υπάρχουν και περίπου 30 τμήματα με περισσότερους από τριάντα μαθητές. Ακόμα, τόνισαν ότι φέτος πολλοί καθηγητές, προκειμένου να συμπληρώσουν το διδακτικό τους ωράριο απασχολούνται και σε δημοτικά σχολεία.

Από την πλευρά της, η υφυπουργός δεσμεύτηκε ότι θα δοθεί άμεσα λύση αφού ληφθούν υπόψη οι κτιριακές υποδομές, τονίζοντας ότι θα προηγηθούν τα τέσσερα σχολεία με πάνω από 30 μαθητές στα τμήματά τους. Σε ό,τι αφορά στη μετακίνηση εκπαιδευτικών από τη δευτεροβάθμια στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, η κα Χριστοφιλοπούλου είπε ότι δε θίγονται οι εργασιακές σχέσεις και το πλεονάζον προσωπικό μετακινείται με βάση τη νομοθεσία.

Καταλήψεις και αποχές

Την ίδια στιγμή, σε 17 σχολεία της Θεσσαλονίκης οι μαθητές προχώρησαν τη Δευτέρα σε καταλήψεις και αποχές, αντιδρώντας σε ενδεχόμενη μείωση του ορίου απουσιών, καθυστέρηση στη δρομολόγηση λεωφορείων για τις απομακρυσμένες περιοχές, υπεράριθμα τμήματα και ελλείψεις σε καθηγητές ειδικοτήτων.

Σχετικά με τις απουσίες, η υφυπουργός Παιδείας διευκρίνισε ότι ο αριθμός τους δεν αλλάζει, απλώς δεν ισχύει η προσαύξηση που δόθηκε πέρυσι λόγω της γρίπης. Για τις καθυστερήσεις στη δρομολόγηση λεωφορείων για τη μεταφορά μαθητών, η νομαρχία Θεσσαλονίκης ανακοίνωσε ότι τα δρομολόγια θ' αρχίσουν από την Τετάρτη.

Σήμερα, τα υπό κατάληψη σχολεία στη Θεσσαλονίκη έφτασαν στα 33, ενώ στα αιτήματα των μαθητών προστίθενται και οι ελλείψεις βιβλίων, η χρήση κινητών τηλεφώνων από τους καθηγητές την ώρα του μαθήματος, ο τρόπος λειτουργίας των σχολικών κυλικείων, έως και το κάπνισμα στην αυλή.

Στην Πάτρα τη Δευτέρα βρίσκονταν υπό κατάληψη 29 γυμνάσια και λύκεια της πόλης, με τους μαθητές να διεκδικούν, μεταξύ άλλων, να μην πληρώσουν ούτε ευρώ για τα ξενόγλωσσα βιβλία, να δοθεί το 15% του εθνικού δημοσιονομικού προϋπολογισμού για την Παιδεία, καθώς και να επιλυθούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν επιμέρους τα σχολεία τους.

Την Τρίτη, οι μαθητές του 4ου Γυμνασίου Χανίων, το οποίο συστεγάζεται με το 3ο Γυμνάσιο, προχώρησαν σε κατάληψη του σχολείου τους, διαμαρτυρόμενοι για το πρόβλημα της διπλοβάρδιας. Στη Μυτιλήνη, ο Σύλλογος Γονέων-Κηδεμόνων έβαλε λουκέτο στις λυόμενες αίθουσες του 5ου Δημοτικού, διαμαρτυρόμενος για την κτιριακή κατάσταση του σχολείου. Στην Καλαμάτα, οι μαθητές του 5ου Δημοτικού πραγματοποίησαν χθες αποχή από τα μαθήματά τους τις 2 πρώτες ώρες για τα κτιριακά προβλήματα. Στην Ηλεία, πραγματοποιούνται καταλήψεις 4 σχολείων για τις ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς και βιβλία. Στην Κέρκυρα, καθηγητές, μαθητές και σύλλογοι γονέων πραγματοποιούν σήμερα το μεσημέρι διαμαρτυρία έξω από τη Νομαρχία ζητώντας περισσότερα δρομολόγια για τους μαθητές.

Σε καταλήψεις προχώρησαν χθες και μαθητές σε πέντε σχολεία του Νομού Πέλλας. Συγκεκριμένα κλειστά παρέμειναν το 1ο και 3ο Γυμνάσιο Έδεσσας το 2ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης, όπως και το Γενικό και Επαγγελματικό Λύκειο Κρύας Βρύσης.

Πάντως, η υφυπουργός Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου μιλώντας στο ραδιόφωνο της ΝΕΤ 105,8 έκανε λόγο για «στημένα κέντρα που υποκινούν τις καταλήψεις», ενώ σε ότι αφορά στις χαμένες σχολικές ώρες επεσήμανε ότι «οι ώρες που χάνονται θα αναπληρωθούν ακόμα και αν χρειαστεί να γίνουν μαθήματα το Σάββατο τις αργίες ή να κοπούν οι πενθήμερες εκδρομές».

Μαθήματα σε μαγαζιά και διάλειμμα σε αυλή πολυκατοικίας...

Σχολεία παμπάλαια, χωρίς αυλές, και ακατάλληλες αίθουσες. Για δεκάδες μαθητές η εικόνα αυτή είναι η καθημερινότητά τους. Όπως περιγράφεται σε δημοσίευμα του «Έθνους», στο 2ο Λύκειο Μαρκόπουλου 25 μαθητές περιμένουν να βγουν οι συμμαθητές τους για γυμναστική προκειμένου να υπάρξει άδεια αίθουσα για να κάνουν μάθημα.

Επίσης, το 24ο Δημοτικό Σχολείο στον Εύοσμο συστεγάζεται με γυμναστήριο και τα παιδιά του νηπιαγωγείου Ανατολής στη Νέα Μάκρη παίζουν σε αυλή πολυκατοικίας. Σε περιοχές όπως το Πικέρμι ή ο Γέρακας τα μαθήματα γίνονται σε λυόμενες αίθουσες. Στην Παλλήνη το 2ο και το 5ο Νηπιαγωγείο στεγάζονται σε ενοικιαζόμενα μαγαζιά, ενώ στο 8ο Νηπιαγωγείο ο αύλειος χώρος είναι κοινόχρηστος χώρος πολυκατοικίας και μαγαζιού με χώρο στάθμευσης.

Υπενθυμίζεται επίσης ότι μόλις πριν λίγες ημέρες, στο 3ο Γυμνάσιο Αγ. Δημητρίου, σοβάδες έπεσαν στα κεφάλια των μαθητών στη διάρκεια του μαθήματος.

Ακόμα, στα νηπιαγωγεία του Γέρακα, σε κάθε παιδί αντιστοιχεί μισό τετραγωνικό, ενώ πολλά νηπιαγωγεία διώχνουν τα παιδιά κάτω των 5 ετών λόγω έλλειψης χώρου. Σύμφωνα με στοιχεία της ΔΟΕ, περισσότερα από 2.000 νήπια, μόνο στην Αθήνα, έμειναν έξω από τα σχολεία λόγω έλλειψης αιθουσών.

Στο Κορωπί εκδιώχθηκαν 80 προνήπια, στο Πόρτο Ράφτη 25, στο Μαρκόπουλο 25, στο Λαύριο 15, στην Παιανία 50, ενώ άλλα 40 βρίσκονται σε αναμονή, περιμένοντας να λειτουργήσει το 4ο Νηπιαγωγείο Κερατέας, που ακόμη δεν έχει αρχίσει μαθήματα.

Τέλος, σημειώνεται ότι από τα πρώτα 60 σχολεία που θα κατασκευάζονταν με τη σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, ούτε ένα δεν έχει παραδοθεί στην Αττική, ενώ και στη Θεσσαλονίκη καμιά από τις 16 σχολικές μονάδες των ΣΔΙΤ δεν έχει προχωρήσει.

Κλειστά σχολεία ελλείψει εκπαιδευτικών

Παρά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, το Νηπιαγωγείο της Θηρασιάς παραμένει κλειστό ενώ στο ίδιο νησί αν και το Δημοτικό Σχολείο είναι διθέσιο, υπηρετεί μόνο μία δασκάλα. Το γεγονός επισημαίνει και ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Θοδωρής Δρίτσας, με επερώτηση που κατέθεσε στην υπουργό Παιδείας.

«Στην Ελλάδα της «Δια Βίου Μάθησης» και του «Νέου Σχολείου», τα παιδάκια της Θηρασιάς περιμένουν ακόμα να ανοίξει για τη φετινή σχολική χρονιά το Νηπιαγωγείο, γιατί όπως απάντησε στους γονείς ο Προϊστάμενος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του αρμόδιου Γραφείου, «υπήρχαν νησιά με περισσότερα παιδιά να καλυφθούν», επισημαίνει.

Συλλαλητήριο

Σε συμμετοχή στο συλλαλητήριο της 7ης Οκτωβρίου καλεί τους μαθητές το Συντονιστικό Αγώνα Σχολείων Αθήνας και το αντίστοιχο της Πάτρας. Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, τα αιτήματα των μαθητών είναι:

«Δεν πληρώνουμε ούτε ευρώ για όλα όσα πρέπει να μας παρέχει το κράτος δωρεάν. Δεν δίνουμε ούτε δεκάρα για τα βιβλία των Αγγλικών.

Να δοθούν σε όλους τους μαθητές δωρεάν με ευθύνη του κράτους. Δεν πληρώνουμε τα αναλώσιμα των εργαστηρίων στα ΕΠΑΛ.

Δεν πληρώνουμε τίποτα για πετρέλαιο θέρμανσης. Να εφοδιαστούν τα σχολεία με πετρέλαιο με δαπάνες του κράτους.

Δεν δεχόμαστε να κάνουμε μάθημα σε τάξεις με 30 παιδιά. Καμία τάξη με πάνω από 20 μαθητές.

Δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη για όλους τους μαθητές, ανεξάρτητα αν έχουν ένσημα οι γονείς μας, με την κάρτα του μαθητή».

Ακόμα, το Συντονιστικό Αγώνα καλεί σε πραγματοποίηση εκλογών για τα μαθητικά συμβούλια και ανάδειξη αγωνιστών μαθητών σε αυτά.

Αλλαγές στο Λύκειο

Έμφαση στα νέα ελληνικά αλλά και στις ξένες γλώσσες, περισσότερα μαθήματα επιλογής ανάμεσα σε έξι μεγάλες γνωστικές ενότητες και προγράμματα κοινωνικής δράσης μελετά το υπουργείο Παιδείας για τη Β΄ και Γ΄ Λυκείου, σύμφωνα με την «Καθημερινή». Το σχέδιο έχει χαρακτηριστικά που προσιδιάζουν στη δομή του προγράμματος International Baccalaureate (IB), και θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά στη Β΄ Λυκείου του σχολικού έτος 2012-2013 και στην Γ΄ Λυκείου του 2013-2014.

Συγκεκριμένα, προβλέπει 12 ώρες υποχρεωτικών μαθημάτων, 21 ώρες μαθημάτων επιλογής και 2 ώρες για δραστηριότητες σε περιβαλλοντικά και κοινωνικά θέματα. Στα υποχρεωτικά μαθήματα θα δίνεται βάρος στα Aγγλικά και στη Γυμναστική.

Για τα μαθήματα επιλογής υπάρχουν έξι μεγάλες γνωστικές ενότητες, μεταξύ των οποίων βρίσκονται μαθήματα τρίωρα «βασικού επιπέδου» και μαθήματα εξάωρα «υψηλού επιπέδου» - εμβάθυνσης. Κάθε μαθητής πρέπει να επιλέξει ένα εξάωρο μάθημα από όποια ενότητα επιθυμεί, εφόσον διαθέτει μάθημα υψηλού επιπέδου και ένα τρίωρο μάθημα από τις υπόλοιπες ομάδες. Μεταξύ των μαθημάτων είναι όσα σχετίζονται με τις περιβαλλοντικές και πολιτικές επιστήμες, τις ξένες γλώσσες, τις τέχνες, την ψυχολογία.

Σχετικά με το πρόγραμμα της Ά Λυκείου, αυτό, σύμφωνα με την εφημερίδα, περιλαμβάνει 24 ώρες υποχρεωτικών μαθημάτων, 10 ώρες μαθημάτων επιλογής από τέσσερις θεματικές ενότητες και δύο κοινωνικών δραστηριοτήτων. Το πρόγραμμα θα εφαρμοσθεί από το σχολικό έτος 2011 – 2012.

Όπως και στις άλλες δύο τάξεις, και στην Ά Λυκείου θα δίνεται βάρος στα Aγγλικά και στη Γυμναστική. Ταυτόχρονα, διατηρείται η διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, της Ιστορίας, των Μαθηματικών, της Φυσικής και της Χημείας. Οι μαθητές μπορούν να επιλέξουν μαθήματα από τέσσερις θεματικές ομάδες: Αρχαιογνωσία, Ανθρωπιστικές και Kοινωνικές Eπιστήμες, Τέχνη και Πολιτισμό, Ξένες Γλώσσες, ενώ υπάρχουν και δύο ώρες για δραστηριότητες των μαθητών σε περιβαλλοντικά και κοινωνικά θέματα.

Αντιδράσεις για τις αλλαγές

Αντιδράσεις έχει προκαλέσει ήδη το σχέδιο. «Το σχέδιο υποβαθμίζει τα μαθήματα των Θετικών Eπιστημών. Είμαστε σε συνεννόηση με την Ενωση Φυσικών. Ηδη επεξεργαζόμαστε τρεις προτάσεις για τη νέα δομή του λυκείου», ανέφερε στην Καθημερινή το μέλος της Ενωσης Ελλήνων Φιλένια Σιδέρη. «Το νέο σχολείο υποβαθμίζει τις βιοεπιστήμες, σε μία εποχή που καθορίζεται από τις εξελίξεις των βιοεπιστημών (π. χ. εφαρμογές περιβάλλοντος, μεταλλαγμένα, DNA κ. ά.)», συμπλήρωσε ο υπεύθυνος Παιδείας της Πανελλήνιας Ενωσης Βιοεπιστημόνων Ανδρέας Ζοάνος.

«Η Πανελλήνια Eνωση Καθηγητών Πληροφορικής θεωρεί ότι το σχέδιο αυτό βρίσκεται έξω και πέρα από κάθε λογική και σε πλήρη δυσαρμονία με τη φιλοσοφία που επαγγέλλονται κινήσεις όπως η «ανοιχτή» ηλεκτρονική διακυβέρνηση ή οι δημόσιες διαβουλεύσεις στο Διαδίκτυο (opengov). Στην εποχή που όλοι ευαγγελίζονται τη μετάβαση από την Kοινωνία της Πληροφορίας - Γνώσης, κι ενώ επί μία δεκαετία και πλέον διδάσκεται η Πληροφορική στο Λύκειο, το υπουργείο επιλέγει την ολοκληρωτική κατάργηση της διδασκαλίας της», σχολίασε η Ένωση Kαθηγητών Πληροφορικής.

«Η σχέση που τα παιδιά διαμορφώνουν με την ιστορία εντάσσεται στην ευρύτερη στάση που η σχολική εκπαίδευση επιφυλάσσει στην ιστορική γνώση. Στα πλαίσια αυτά αν δεχτούμε ότι η άγνοια του παρελθόντος δεν προκαλεί μόνο συγχύσεις στη γνώση του παρόντος αλλά και υπονομεύει κάθε δυνατότητα δράσης στο παρόν, τότε ίσως κατανοήσουμε την απαράδεκτη ενέργεια του Υπουργείου Παιδείας να εξαφανίσει ουσιαστικά το μάθημα της νεότερης Ελληνικής Ιστορίας από το Λύκειο αντικαθιστώντας το με ένα μάθημα επιλογής με τον τίτλο «Ευρωπαϊκή Ιστορία» που πιθανόν να έχει και μερικές σελίδες για την Ελλάδα. Αυτό προβλέπει το Σχέδιο για το νέο αναλυτικό πρόγραμμα της Β΄ και Γ΄ Λυκείου που άφησε να διαρρεύσει το Υπουργείο Παιδείας στον τύπο», τονίζει σε ανακοίνωσή του ο Χρήστος Κάτσικας, Φιλόλογος Ιστορικός, Ειδικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων (ΠΕΦ).
tvxs

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου